Arpa on heitetty ja kansanvalta puhunut

Julkaistu 24.11.2022

Siitä on kohta kaksikymmentä vuotta, kun väittelin tohtoriksi. Samoin kaksikymmentä vuotta sitten tuli samaa sukupuolta olevien parisuhteen rekisteröiminen mahdolliseksi. Vastaväittäjä halusi tavata minut ennen väitöstä. Hän tuntui jännittävän kovasti tapaamista. Mietin, että minunhan tässä pitäisi jännittää.

Selvisihän se, mikä professorismiestä niin kovasti jännitti. Hän oli rekisteröinyt parisuhteensa ja esiintynyt Maikkarin uutisissa. Hän halusi tietää jo ennen väitöspäivää, miten suhtaudun. Lopputulemana oli varsin rento väitös.

Toistakymmentä vuotta myöhemmin tuli itku silmään, kun Tahdon 2014 -lakiesitys oli hyväksytty. Olin asettunut ensimmäistä kertaa ehdolle seurakuntavaaleissa ja kirjoittanut vaalikoneeseen, että kirkon pitäisi vihkiä kaikki parit samalla kaavalla, päätti eduskunta mitä hyvänsä. Kirjoitin, että kirkon pitäisi olla tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kysymyksissä edelläkävijä, kuten Jeesuskin oli.

Heti ensimmäisessä ryhmäkokouksessa iski todellisuus täysillä. Olin ehdolla asettuessani kysynyt, että mites tää avioliittokysymys. Olin saanut vastaukseksi, että seurakuntaväki on nimenomaa yhdistynyt seurakuntaväki eikä anna opillisten asioiden jakaa. Mies naapuriseurakunnasta teki selväksi, että mehän ei Tulkaa kaikki -ryhmän kanssa yhteistyötä tehdä. Yritin sanoa vähän vastaan, mutta en saanut tukea.

Kolme vuotta myöhemmin minua ehdotettiin mukaan tekemään vaaliohjelmaa. Tein heti selväksi, että tämä avioliittokysymys on sitten kynnyskysymys. Messukylän seurakuntaväki olikin moniääninen ryhmä, mutta muissa Tampereen seurakunnissa Kaikkien kirkko irrottautui seurakuntaväestä. Meillä Messukylässä taas konservatiivit eivät sopineet kanssani samaan ryhmään.

Viime talvena päätös vaihtaa ryhmää oli vaikea, mutta sitä helpotti pari omaa avioliittokantaansa paasannutta miestä. Pitkään näytti, että olisin Kaikkien kirkon ainoa ehdokas Messukylässä. Lopulta saatiin seitsemän erinomaista ehdokasta. Meistä kolme tuli valituiksi. Yhteisessä kirkkovaltuustossa Kaikkien kirkko on suurin ryhmä. Messukylässä seurakuntaväen hajoaminen on hyödyttänyt eniten Kokoomusta.

Suurin osa päätöksentekoon tulevista asioista on varsin käytännöllisiä. Asioiden hoitaminen vaatii yhteistyötä ja vuoropuhelua. Muissa ryhmissä on paljon ihania sydämellisiä kristittyjä. Erimielisyyden edes avioliittokysymyksessä ei saa antaa estää yhteistyötä sellaisissa asioissa, joista olemme samaa mieltä.

Olo on helpottunut ja toiveikas. Haluaisin sanoa, että elämme jo maailmassa, jossa kenenkään ei tarvitse väitöksen alla jännittää muuta kuin itse väitöstä. Siihen suuntaan ainakin ollaan menossa. Kirkossakin.

Kiitos kaikille ehdokkaille, vaalityötä tehneille ja, ennen kaikkea, kaikille, jotka näissä vaaleissa äänestitte! Yhdessä teimme upean tuloksen.

Riitta Niemistö

Kirjoittaja on kohta kolmannen kauden luottamushenkilö ja elämäntapapartiolainen Messukylän seurakunnasta

Artikkeli kategoriassa