Mäki-Lohiluoma Jouko
15
Seurakuntaneuvosto
36
Olen Harjun seurakunnan jäsen, Jouko Mäki-Lohiluoma, 62 v. Asun Pispalanharjulla 100-vuotiaassa talossa kahdestaan vaimoni kanssa kolmen aikuisen lapsemme lähdettyä jo omille teilleen. Koulutukseltani olen liikuntatieteiden maisteri, mutta liikunnanopettajan töitä en ole tehnyt, vaan olen elättänyt itseni lauluntekijänä ja muusikkona esiintyen aika paljon lapsille ja nuorille, mutta myös kapakoissa ja toreilla kaiken maailman kansanjuhlissa. Kymmenkunta vuotta sitten minulla oli radiohittikin: Transitmies. Parhaiten minua on työllistänyt Yhden Joukon Yhtyeeni, jossa soitan yksin samanaikaisesti rumpuja, kitaraa, bassoa ja huuliharppua. Ja tietenkin laulan.

Olen nyt ollut neljän vuoden jakson Tampereen Harjun seurakunnan seurakuntaneuvostossa, seurakuntayhtymän yhteisessä kirkkovaltuustossa sekä ympäristötoimikunnassa. Eniten minua motivoi pyrkimään jatkokaudelle halu olla mukana kirkon ympäristönsuojelutyössä.
Näen, että ilmastonmuutoksen hidastaminen ja luontokadon vastustaminen on myös seurakunnan ydintoimintaa. Kirkon on tietysti itse toimittava hiilineutraalisti, mutta lisäksi kirkko voi arvovallallaan ja yhteistyöverkostoillaan vaikuttaa muihin yhteiskunnallisiin toimijoihin vähentääksemme ennakolta kaikkea sitä kaaosta ja kärsimystä, mitä tämä koko ihmiskuntaa uhkaava monikatastrofi kaikkine seurannaisvaikutuksineen meille jo nyt tuo.

Olen sitoutunut Kaikkien kirkon vaaliohjelmassa kerrottuihin asioihin ja mainitsen niistä vielä erikseen sen, että mielestäni kirkon pitäisi tukea kaikkia parisuhteita ja vihkiä kaikki yhdenvertaisesti. Minusta on surkuhupaisaa, että maailma palaa, mutta kirkolliskokousta kiinnostaa vain seksi!